duminică, 24 februarie 2013
Mini vacanta de februarie
Am avut o mini-vacanta: cu Gabi, matusica mea, venita de peste mari si cu bunicii. Si cu mami, evident.
luni, 4 februarie 2013
Jocuri catre 3 ani
Jocurile mele preferate in ultimele saptamani. Si bune tare
cand o raceala zdravana te tine in casa zile in sir.
Iau un bat cu o
bocceluta in spinare (cu mama alaturi) si devenim Muzicantii din Bremen.
Pornim la drum si zarim o casuta luminata in departare (bradul care clipoceste,
caci inca nu l-am desfacut, nu am putut fi de acord cu asta; e tot in camera de
zi). Speriem talharii – ne ajuta Alla, Pluto, magarusul Abott, Alec, cocosul,
suntem multi – pe diversele tonalitati cerute; si ne asezam la masa - facem
picnicul acolo, direct pe covor. Si iarasi, de la capat, pana ii speriem bine de
tot.
Mergem in uscatoria de
pe casa scarii sa-l speriem si peBau-Bau. Ne imbracam adecvat, cu cizmele
in picioare si vesta de fas, musai! Vedem ca Bau-Bau e mic si doarme, de fapt,
nu vrem sa-l speriem, stam un pic cu el si ne intoarcem.
Am facut gradinita pe
casa scarii, am dus-o pe mami acolo sa-i predau matematica. Am invatat
matematica din cartea Luciei Muntean- “Jocurile de-a matematica”. Si acolo, pe
casa scarii era grupa mijlocie, de aceea era necesar astfel. Vecina de la 3 a
iesit si ne-a privit compatimitoare. Apoi, a venit si ea , sa-i predau adunarea
si culorile.
Fac gimnastica pe
bara de umerase din imensul dulap al dormitorului. E perfecta pentru asta.
Si tot acolo, cu usile inchise se poate sa devii Frumoasa din Padurea Adormita. Doar ca-ti trebuie printul care sa te
trezeasca.
Sunt educatoare cel
putin o data pe zi, la gradinita mea, unde-i invat pe copii - mama, tata si
cine se mai nimereste- vocabularul de limba germana. Au invatat deja multe
cuvinte.
Sunt Cenusareasa,
tot asa, cel putin o data pe zi, cand spal pe jos cu mopul. (Candva stergeam si
usile, geamurile, oglinzile, cu lavete, cu discuri demachiante, cu apa, cu
spirt, cu apa oxigenata, etc. acum predominant spal pe jos ). A devenit obicei,
mama nu mai are decat 2 probleme: 1.sa aprinda toate toate becurile, caci mie
imi place sa vad cum straluceste podeaua. Si am inteles, in cele din urma, ca
straluceste in functie de lumina; asa ca, vreau sa vad multa lumina! Si 2.
Sa-mi stoarca mopul frecvent, caci inca nu stiu sa-l storc.
Sunt un spiridus sau
un licurici cu felinarul construit la Gradi de Sf. Martin. Stiti, felinarul
cu lumanarea in mijloc? Doar ca e necesar sa-mi aprinda mami lumanarea
frecvent, caci imi place si sa sting felinarul, foarte des. Si mami nu are
spirit de aventura aici, nu ma lasa sa plec cu felinarul aprins prea departe
de ea.
Sunt un vajnic
luptator: am invatat dintr-un filmulet cu Jane si Dragonul ce inseamna
strigatul de lupta. Si din toata povestea asta cu luptele, mie-mi place sa
strig. Asa ca, am inceput sa exersam prin casa strigatul de lupta. Mami si tati
nu prea stiu, se tot gandesc la nu stiu ce vecini, si nu le iese, nu sunt
suficient de liberi. Mie imi iese, eu nu
am vecini suparaciosi. Vecinii mei sunt simpatici.
Eu sunt lumina si
intunericul, si ca sa pot fi intunericul cand e necesar trebuie sa las jos toate
cele 4 jaluzele din camera de zi. Asa ca, am nevoie de mami sa ma urce pe
pervaz (pot si singura, cu scaunul, dar mami mi-a spus sa nu ma urc niciodata
singura pe geamuri, asa ca… eu o chem).
*************************************************************************************
Pare evident ca in toiul acestor preocupari mami si-ar dori
din cand in cand sa ma pasioneze mai mult coloratul vreunei carti, puzzle-urile
cat mai complexe sau constructiile elaborate de cuburi. Adevarul este ca sunt
prea statice pentru mine, ati vazut ce preocupari am. Singurul inconvenient pentru
activitatile acestea este ca nu am intotdeauna pregatita o trupa de asalt cu
care sa pot face toate aceste calatorii sau spectacole. Alla, Bibi, Alec et Co.
nu pot fi partenerii mei deplini la astfel de jocuri, caci nu vorbesc, nu se
misca, nu stiu limbi straine etc. etc.
*************************************************************************************
Acum mai rar sunt
doctorul, maseuza, coafeza… etc. Am exersat suficient, am multa experienta
in aceste domenii, mai exersez si altceva. O constanta ramane, e adevarat
gatitul – imi place si sunt adesea
bucatareasa sau gazda si fac de mancare rapid, pentru oricine si din orice:
din cuburi, puzzleuri, margele, cifrele de pe frigider, creioanele colorate -
imediat incropesc o masa. Deci, ma joc si cu puzzle-urile si cu creioanele…
miercuri, 30 ianuarie 2013
2-3 ani
continuare
Dupa povesea Crizei de 2-3 ani, mama a fost abordata de
mamici care au ajuns si ele la pragul acesta si care simteau nevoia sa
vorbeasca. Mama s-a tot intrebat: “Oare ce as putea eu sa le spun, sa fie mai
usor, cand mie mi se pare acum – post factum - ca a fost relativ greu si, mai
ales, o problema de adaptare permanenta si intuitie spontana si trait ad-hoc…
si nici acum nu mi se pare usor? Ce pot eu sa le spun incurajator, cand eu de
fapt cred ca, indiferent ce vor face, tot vor avea parte de crize? Mari sau
mici, constant sau pe sarite, ele tot vor fi acolo?” Si pentru ca mama era
incapabila sa-si raspunda la aceasta intrebare, m-am apucat eu iar de povestit
ceva.
Cum am vazut-o eu pe mama in criza de 2-3 ani.
Cu usurinta la cantat
si povestit. Ce inseamna asta? Ca ii vin usor pe limba versuri de’astea:
“Alabalaportocala, Unde ti-ai lasat sandala? Uite, uite-o, e aici… O incalta-un
gagalici…”. Asortata cu gesturi ghiduse, umor si atitudine pozitiva… Mddda,
prostesti, dar care mie mi-au placut si mi-au prins bine: erau constante, mare
parte din activitatile noastre zilnice se petreceau cu rime d’astea, ele
destindeau atmosfera. Evident, incaltatul dura mai mult decat inainte (si mai dureaza),
cand mama facea singura operatiunea si copilul “era executat”. Dar, nota bene:
de acum, copilul nu mai vrea sa i se faca.
Copilul face (poate, stie, face, vrea), asa ca, singura optiune este sa
socotiti ca de-acum inainte, o vreme buuuuuna, toate operatiunile vor dura mai
mult. TOATE. (Ca sa setam asteptarile, putem sa facem o lista de activitati
zilnice si sa vedem cate sunt: Uaaaaaaau!, si sa ne imaginam ce horror ar fi ca
acest copil sa le faca chiar singur singur pe toate toate! Si apoi, dupa principiul
povestii cu “ce mare-i casa mea acum, dupa ce am scos calul si oile din casa”,
sa ne bucuram ca este asa cum este.)
Asta am stabilit...
Cu povestitul… scenete, personaje si roluri. Adica, spre
exemplu: broccoli este capitanul si toate bucatelele de tofu sunt soldateii. Ei
sunt toti pe campul de batalie, dar stau la odihna. Si lingurile si furculitele
asezate peste farfurie sunt podurile pe care trebuie sa le strabata. Si
maslinele de’alaturi sunt padurea deasa. Si capitanul broccoli pleaca sa se
odihneasca la umbra unui falnic stejar din soiul “bucatica de paine” si le
ordona tuturor soldateilor tofu sa ramana pe pozitii, nimeni nu se misca…
Atunci, de pe podurile lingurita, din campiile farfurii, soldatii neascultatori
alearga bezmetici sa se ascunda in gura-pestera (a copilului). Si capitanul
broccoli vine nemultumit de fiecare data, mai numara si mai constata ca a mai
disparut un soldatel, il cauta prin toate padurile si campiile si canile-baltoaca
etc etc si… tot asa…. ca sa-i faca in ciuda capitanului toti soldatii se vor
ascunde, cu siguranta, in pestera-gurita.
Daaaaa, asta nu inseamna ca, in aceasta perioada, un astfel
de joc ofera predictibilitate maxima. Adica, e foarte posibil ca maine broccoli
sa nu-i mai placa. Mie una, acest joc mi-a placut intotdeauna, indiferent cine
erau capitanii / soldatii. Dar, in alte cazuri, de exemplu, boabele de fasole
lunea le consider atractive, martea sunt foarte convinsa (si convingatoare?) ca
nu pot sa le sufar, si nu vreau sa le vad. Cred, cu sinceritate, ca partenerii
nostri de viata J
nu au decat sa accepte aceste pareri. In fond, e la moda acum sa citesti ca e acceptata
ca o dovada de maturitate ca adultii sa poata spune: “M-am razgandit. Nu mai am
aceeasi parere”. Si pentru copii e valabil, nu?
Cu adaptare spontana-
cu personaje si voci la purtator. Din voce doar, 2 degetele si o
strambatura a fetei, uneori e suficient sa prinda viata un personaj. Sa zicem
ca eu nu vreau sa ma incalt. Mama se schimonoseste un pic amuzant si vocea se
pitigaiaza, iar degetelele ridicate vorbesc: “ Immm, eu sunt spiridusul
somnoros si lenevos… immm, si tare nu am chef sa merg afara, nu am chef sa ma
incalt, nu vreau sa fac nimic, lasati-ma in pace… imm, tu cine esti? Maaaraaa?
Imm, vrei sa fii prietena mea si sa stam tolaniti si sa nu facem nimic? Vrei?”…
“Nuuuuu, acum trebuie sa iesim, sa ne incaltam, uite, e iarna, sa ne punem
hainutele groase si papuceii…” Asa va fi, cred cu tarie.
S-a prins mama ca nu mai
merge cu “Nu se poate/ Nu avem timp acum/ Mai tarziu/ Ai rabdare… etc. etc.”.
Mama si-a amintit de povestea unui vecin bunic, cu un nepotel mai mare decat
mine. Bunicul povestea asa: “Pai, daca vreau sa-l scot pe A. din casa, ii zic:
“A. oare sa mergem dupa paine?? Nuuuuuuu, mai bine nu mergem dupa paine…”. Si
A: “Ba da, VREAU sa mergem dupa paine!”. Bunicul acesta, simplu si intuitiv a
surprins esenta varstei: negativitatea, nu? Cam asa si mama.
Voia sa gateasca, si deci sa ma tina cumva prin bucatarie.
Asa ca a mai renuntat la formularile clasice, directe, oneste, de tipul “Avem
de gatit, haide sa facem ceva impreuna la bucatarie!” si le-a inlocuit cu:
“Imm, ai avea chef de pictat… nu, nu cred… cred ca nu-i o idee buna…” Eu: “Ba e
o idee buna, am chef de pictat! Haide la bucatarie!”. Poate nu intotdeauna atat de simplu precum in
acest exemplu, dar ideea cam asta era. Adica, e important ca Eu Copilul sa am sentimentul
ca eu am initiat, eu am dorit, eu am decis. Pana la urma, pentru adulti,
important ar trebui sa fie rezultatul, nu cine a avut dreptate, nu? In acelasi sens, trebuie (Ha!) renuntat la cuvantul trebuie. Serios. Pe mine una nu m-a ajutat deloc,
niciodata… si eu oricum stiam ca nu trebuie. Copiii stiu asta. Adica, ce
inseamna ca trebuie sa mananc?
Trebuie sa mananc daca mi-e foame, dar asta, cu siguranta, o voi face.
*********************************************************************************
“Hai sa facem dusulet!”, cum zicea o prietena mamei – si,
inteleg, copilul ei refuza… sigur… de ce sa mearga acum sa faca dusulet? Nu dusul e problema, ci mersul ACUM, cand
zice mama…
Uite, ce zic eu: ca dusuletul a crescut, acum e dus. Si
poate gasim noi modalitati de a-l cunoaste si altfel, sa ne imprietenim altfel
cu el… pentru mine a functionat de cele mai multe ori (NU intotdeauna, uneori
am refuzat pur si simplu sa fac dus, dar nu e o crima lipsa unui dus) cu : o
cantare, o tavaleala inainte de… (anuntat dusul cu cateva minute inainte, ca sa
ma pregatesc psihic pentru refuzul capital), sa spalam papusile, sa ducem noi
polonice sau castroane la baie, sa faca mama o baie fierbinte la picioare si
atunci vreau si eu, cu sare de mare mai colorata, clabuci mai pufosi … ceva
altfel. Habar nu am, poate micutul meu prieten ar vrea sa incerce dusuri cu chiloteii
de inot, cu cascheta pe cap, cu colacul, cu camasa cea noua… mddaaaaa, nu va
trebui chiar de fiecare data o inovatie, doar in cca 80% din cazuri, daca
sunteti norocosi.
Si, cred, ca trebuie multa
consecventa in perioada celor 2-3 ani. Care, priviti cu adevarat in voi insiva, oameni mari… e foarte greu de dobandit in fiece lucru pe care-l faceti!
Si atunci, normal, la abaterile voastre, noi reactionam. Asa cum stim, asa cum putem.
Abonați-vă la:
Postări (Atom)