marți, 30 aprilie 2013

Dialoguri despre sentimente si nevoi


Dia/ Mono-loguri despre sentimente
Cum sa ne EXPRIMAM sentimentele

Cand citea Mara cu tati "Zana Norilor- Povestile Norilor".
Despre Norul Iubire:
- Asta e mama! Stii, tata, asta [norul asta] e mama!

Dupa vizita prietenilor nostri, M, R& L. Mara:
- Mami, ce bine a fost, cu tine, si tati si M si R si L!

Dupa o ciondaneala de dimineata. Mara:
- Ce -ar fi sa parasim aceasta cearta si sa zambim toata ziua?! Nu ar fi bine??!!

Sentimente. Mara ii duce tatalui o pernita inimioara mica:
- Tati, ti-am adus asta ca sa primesc multi multi pupici in fiecare zi!”


Dia/ Mono-loguri in-auntrul si in-afara familiei
Cum pot invata parintii COMUNICAREA NON-VIOLENTA.

Bunica si baietelul.  La locul de joaca, bunica “fugareste” baietelul care nu vrea sa manance:
Bunica: Haide…  trebuie sa mananci ceva… de ce esti rau?
Mara: Nu e rau, doar ca nu vrea sa manance.

Mama si Mara. 
Mama intra in sufragerie.
Mama:  Uaaaaaaaau, ce haaaaos! Eu zic, inainte sa ne jucam, sa facem un pic de ordine...
Mara: Cat e de importanta treaba asta pentru tine?
Mama: [Cu ochii mariti] Sa facem curatenie? [In acest timp, in capul mamei vajaiau pasii faimosi ai lui Rosenberg, alergand catre "formularea nevoilor".]
Mara: Da!
Mama: Pai, tie cum ti se pare? Pentru mine este tare importanta; caci eu, cand vad toate lucrurile astea aruncate pe jos, prin sufragerie, ma simt de parca imi cade casa in cap, ma simt incarcata si confuza, nu-mi place cand vad asta, nu pot sa ma joc; am nevoie de ordine, ca sa pot sa ma misc, sa gandesc…as vrea sa strangem, vrei, te rog?
Mara: Pai, mie imi place cand e asa dezordine, ca ma pot juca mai bine cu lucrurile, cu jucariile
Adevarul este ca am facut semi-ordine. Am inteles-o pe mama si ea pe mine. A fost o discutie despre nevoi:) Ha ha!


La grota salina, pe Pavlov.
O bunica (catre nepotel): Nu pune sare pe scaun! Nu e voie! Se supara tanti...
Mara: Ba nu se supara, daca o dati apoi frumos jos si ramane curat… cred ca nu se supara!
S-a suparat bunica. Pe mine. De atunci, nu mi-a mai adresat multe cuvinte.

La grota salina, pe Pavlov/ aceleasi personaje.
Nepotelul: - Buni, spune o poveste…
Bunica:  Povestile, stii tu, se spun seara
Mara:  Dar ati putea… Noi... stiti cum facem? Spunem povesti asa, fara carte
Bunica: Pai, si David vrea fara carte…
Mara: Pai, ati putea, cred, sa spuneti…De ce nu?
Bunica a inceput, in cele din urma o poveste, in ton timid, de parca ar fi povestit chestii ilegale. Era vorba despre povestea unui baietel care suferea ceva, nu mai stiu exact ce, caci nu se purtase cuminte cu bunica:)

Va doresc multe dialoguri non-violente!



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu